Zaman yönetimi becerisini geliştirmek uzun süreç ve irade isteyen bir durumdur. Bazen bu konuda kendinizi kaybolmuş veya başa çıkamaz halde hissedebilirsiniz. Sıkıldığınız durumlarda zaman yönetimiyle alakalı kitaplar okumaz size yeni teknik ve irade yolları öğretecek aynı zamanda motivasyonunuzu yeniden kazanmanıza yardımcı olacaktır. Zaman yönetimiyle alakalı olan ve dünya çapında kabul görmüş kitapları sizler için bir araya geitrdik:
Zaman Yönetimini Öğrenmek İçin En İyi Kitaplar
İşe nasıl odaklanacağınız ya da görevleri nasıl böleceğiniz konusunda zorlanabilirsiniz. Bu konuda becerilerinizi geliştirmek için aşağıdaki kitaplara göz atmanızı öneriyoruz.
1- Pür Dikkat: Cal Newport
Newport’un “Pür Dikkat” adlı eserinde, okuyucular önemli görevlere derinlemesine odaklanma kapasitesini nasıl bulacaklarını ve geliştireceklerini öğrenirler. Kitabın ilk bölümü, karmaşık problemlere odaklanma yeteneğimizi nasıl kaybettiğimizi ve çok fazla şeyin bizi nasıl dağıttığını ele alır. İkinci bölüm ise, yoğun bir programınızı sürdürürken derin çalışmanızı artırmanıza yardımcı olacak stratejiler sunar. Newport, tüm dikkat dağıtıcı unsurların kötü olduğunu söylemek yerine, dört kural uygulayarak okuyucuların alışkanlıklarını dönüştürmelerine yardımcı olacak şekilde gerektiğinde yoğun bir odaklanma sağlamaya daha çok odaklanır.
2- Dört Bin Hafta Ölümlüler İçin Zaman Yönetimi: Oliver Burkeman
“Dört Bin Hafta: Ölümlüler İçin Zaman Yönetimi” kitabının temel önermesi, eğer 80 yaşına kadar yaşarsanız, hedeflerinizi ve önceliklerinizi gerçekleştirmek için 4,000 haftanız olacağıdır. Hepimiz zamanımızın sınırlı olduğunu biliyoruz, bu yüzden Burkeman, yapılacaklar listeleri, e-postalar ve dikkat dağıtıcı unsurlar yerine, (umuyoruz ki) 4,000 haftamızı nasıl anlamlı şekilde dolduracağımıza daha fazla odaklanmamız gerektiğini savunuyor. Kitap, zaman yönetimine ruhsal ve felsefi bir yaklaşım üzerine yoğunlaşsa da, anlamlı bir hayat inşa etmek için araçlar sunar ve her şeyi yapabiliriz veya yapmalıyız fikrini reddetmeyi önerir.
3- Stress-Free Productivity: Alice Boyes
Eğer tek tip bir zaman yönetimi yaklaşımının faydalı olacağını düşünmüyorsanız, “Stress-Free Productivity” kitabını deneyin. Boyes bu kitapta, herkesin görevleri tamamlamalarına yardımcı olan benzersiz üretkenlik alışkanlıklarına sahip olduğunu savunur. Ve herkesin etkili olmanın kendi yoluna sahip olduğu için, katı sistemler muhtemelen işe yaramayacaktır. Bunun yerine, Boyes, en son üretkenlik araştırmalarından yola çıkarak kişisel bir sistem geliştirmenize yardımcı olacak bir çerçeve sunar ve üretkenlik güçlü yönlerinizi bulmanıza yardımcı olacak testler sağlar
Not: Kitabın ne yazık ki Türkçe’si bulunmuyor. O yüzden İngilizce linkini ekledik.
4- BİR TEK ŞEY – Olağanüstü Sonuçların Ardındaki Şaşırtıcı Yalın Gerçek: Garry Keller
Birçok kişi, zaman yönetiminin mümkün olduğunca çok şey yapmak için odaklarını genişletmek anlamına geldiğini düşünür. Ancak Keller ve Papasan, başarılı insanların bir seferde yalnızca bir şeye odaklandığını savunur. Ana önceliğinizi, ister kariyer, ister aile, ister finansal hedefler olsun belirledikten sonra, sizi “tek şeyinize” yaklaştırmayan dikkat dağıtıcıları ortadan kaldırabilirsiniz. Kitap, hayır demeyi öğrenme, ivme kazanma, yolda kalmayı sağlama ve hayatınızda gerçekten önemli olanı bulma konusunda ipuçları sunar çünkü “tek şeyinizi” keşfetmek, hayatta önem verdiğiniz şeylere daha fazla zaman bulmanıza yardımcı olabilir.
5- Zaman Yönetimi: Brian Tracy
Tracy’nin kitabında, büyük görevleri tamamlamak için pratik zaman yönetimi ipuçlarına odaklanılır. Birçok kişi günlerinde bir veya iki saat ekstra zaman olmasını diler, ancak çoğumuz bunun mümkün olabileceğine inanmaz. Ancak Tracy, görevleri gruplandırma, erteleme alışkanlığından kaçınma ve anahtar sonuç alanlarını belirleme gibi ipuçları kullanarak insanların günlük olarak iki saate kadar zaman bulmalarına yardımcı olacak 21 strateji sunar. Sadece 112 sayfa olan bu kitap, her gün biraz daha fazla iş yapmanıza yardımcı olacak hızlı bir okumadır.
6- 168 Hours: Laura Vanderkam
Vanderkam, zaman yönetimi stratejileriyle tanınmaktadır. Birkaç kitabının ilki olan 168 Saat, başarılarını maksimize etmek isteyenler için klasik bir eserdir. Herkesin haftada aynı 168 saati (günde 24 saat, haftada yedi gün) olmasına rağmen, Vanderkam başarılı insanların zamanlarını farklı kullandığını fark etmiştir. Günlük yaşam engel olduğunda egzersiz veya aile zamanı gibi önemli görevlerin aksamasına izin vermek yerine, başarılı insanlar 168 saatlerini etkin bir şekilde kullanarak günlerine her şeyi sığdırırlar. Programınızı yeniden düzenleyerek, en çok önem verdiğiniz şeyler için daha fazla zamanınız olacaktır.
Not: Kitabın Türkçe’si bulunmamaktadır.
7- Ye O Kurbağayı! : Brian Tracy
Tracy’nin listemizdeki ikinci zaman yönetimi kitabı, daha fazla iş yapabilmeniz için erteleme alışkanlığını azaltmaya odaklanır. Kitabın başlığı, sıklıkla Mark Twain’e atfedilen bir alıntıdan gelmektedir: “Eğer işin kurbağa yemekse, bunu sabah ilk iş olarak yapmalısın.” Mark Twain’in bunu söyleyip söylemediği tartışmalı olsa da, en büyük sorununuzu veya en önemli görevinizi (yani “kurbağanızı”) sabah ilk iş olarak ele alıp yoldan çıkarmak, faydalı bir strateji olabilir. Tracy, görevleri daha küçük parçalara ayırma ve tek bir yönüne odaklanma gibi teknikler sunarak günlük “kurbağalarınızı” yönetmenize yardımcı olur.
8- Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı: Stephen R. Covey
Kişisel gelişim ve zaman yönetimi alanında klasik bir eser olan bu kitap, okuyucuların hayatlarına dahil etmeleri gereken günlük alışkanlıkları detaylandırır. Yedi alışkanlık arasında proaktif olmak, öncelikleri doğru belirlemek, sonuç odaklı düşünmek ve testereyi bilemek yer alır. Covey’in prensipleriyle okuyucular, değişimle başa çıkmayı, harekete geçmeyi, proaktif tepkiler geliştirmeyi ve kişisel ve profesyonel hayatlarında daha etkili olmayı öğrenebilirler.
9- Stop Procrastinating: A Simple Guide to Hacking: Nils Salzgeber
Şiddetli erteleme alışkanlığı olanlar bu zaman yönetimi kitabını faydalı bulabilirler. Salzgeber, insanların erteleme alışkanlığını ve bununla birlikte gelebilecek suçluluk duygusunu yenmelerine yardımcı olur. Erteleme yapanlar ile yapmayanlar arasındaki farkları açıklar ve isteksizken bile işleri yapmanıza yardımcı olacak 20’den fazla strateji sunar. Eğer daha önce çok ertelediğiniz için eleştirildiyseniz veya kendinizi bu yüzden kötü hissettiyseniz, bu kitap mücadelenizi yeniden düşünmenize ve gerekli görevleri tamamlamak için motivasyon bulmanıza yardımcı olabilir.
Not: Kitabın Türkçe’si bulunmamaktadır.
10- Tranquility by Tuesday: 9 Ways to Calm the Chaos – Laura Vanderkam
Son birkaç yıl bize bir şey öğrettiyse, o da dünyanın ve hayatın ne kadar tahmin edilemez olduğudur. Vanderkam’ın “Tranquility by Tuesday” adlı kitabında, istediğiniz bir şeyin gerçekleşmesini istiyorsanız, bunun gerçekleşmesi için hayatınızı tasarlamanız gerektiğini savunur. Her iş krizini, çocuk acil durumunu veya araba tamirini öngöremezsiniz, ancak kritik görevleri önceliklendirmenize yardımcı olacak temelleri atabilirsiniz. Mükemmel bir program yerine esnek bir program geliştirerek, hayati olanı önceliklendirebilir ve günlük yaşamın kaosunu yönetebilirsiniz.
Not: Kitabın Türkçe’si bulunmamaktadır.
Son Not:
Bu kitapların her biri zaman yönetimi hakkında olsa bile zaman yönetimi sorularının farklı kısımlarına odaklanmaktadır. Listedeki bazı kitaplar daha felsefi açıdan yaklaşırken bazıları ise günlük hayatta kullanmanız için pratik ipuçları sunar. Fakat her biri son derece değerli ve size zaman yönetimi konusunda beceri kazandıracak kitaplardır.